Sunday 28 February 2016

Oncall Relief

as tonight is on call relief duty night... ada kawan kawan n family duk tanya.. " nis, on call tu mcm mna? ".. hm.. on call tu.. entah ^^" aku pun taktau. ikut unit gak kut.. klu cm aku, stand by ja kat quarters ni ha. tahan mata, alert dgn phone, set alarm jam tiap 15 minutes sbb takut terlena.

Dr lak disediakn bilik on call, kat nuh, jabatan kcmsn n trauma sana. dalam bilik Dr ada katil, tv, meja, sofa, telefon meja n bilik air. huhu siap air cond wuu wuu. best tidur situ. tp actually manada Dr guna bilik tu :) salute... kdg2 Dr terlelap atas meja ja pegang pen. aku ckp terlelapppp ! bukan tidur. doze off for few seconds. hebatnya.. rasa sebak dgn kebaikan depa.

ni satgi klu dengar bunyi ambulance, and phone aku berbunyi, get ready cepat cepat ke e.d (emergency dept), for sure first first tu aku akn tgk sekilas pndang muka patient, fokus bhgian pipi n mulut.

then laju laju click click click click click click suis apa yg patut.. sambil make sure alatan yg mungkin digunapakai, well-function and forsep instrument bla bla bla cukup. prepare glove,gown, cap, mask utk Dr.
masa ni Dr xkan ada lgi, sbb Dr duk kalut dgn staff kat luar sana.. menangis menjerit meraung.... mengilai? pun ada tau. hehe tp tu bnda lain la. T_T dahhh fokus.
pastu once m.a dah siap tulis tulis, Dr pun dah buat apa yg patut, baru case diserah pada dentist n dentist akn serah kad pada aku. one eight p.e, one seven one two sound, one one two one fracture  n n n n n n 48 carious occlusal .

dah selesai charting gigi, tutup pintu. tinggal patient, Dr n aku bertiga. Dr hulur tgn, aku bagi benda, sulam sulam benang sikit, klu 1.. satu la. klu 24 jahit, 24 lah.. xda apa pun :) xkan rasa sakit lagi sbb dah bius. patient pun duk diam ja, kelipuk kelipuk mata. aku tgk hang, hang tgk aku. Dr tgk hang, Hang tgk Dr. Dr tgk aku, aku tgk Dr. cmtu la lebih kurang.
pastu balik, goodnight. hihi * sleepy ... esok o.t ... smgt nis smgt ! :D hope february better than january.. aamiin. btw raya cina x dpt balik Penang.. tiket xda. takpa lah. tgk March pula, see how. rindu kawan kawan nis. assalamualaikum :) poyo ja aku. hahaha

No comments:

Post a Comment