Sunday 21 June 2015

Tips Temuduga (Resume or Curriculum Vitae)

kali ni saya nak kongsikan tentang resume terlebih dahulu grin emoticon tau tak apa itu resume? resume ni senang cakap, beberapa keping kertas yang menceritakan siapa diri kita secara umum. ada orang buat 1 mukasurat saja. ada juga yang buat 2 hingga 4 mukasurat... setahu saya, yang banyak mukasurat tu, kita gelarkannya sebagai CV ataupun Curriculum Vitae. kedua-duanya adalah benda yang sama, yang membezakan hanyanya ketebalan dan perincian maklumat yang diceritakan di kertas tu. smile emoticon
Mana yang lebih berkualiti? resume ataupun CV? bagi saya, kualiti sesuatu kertas itu bukan terletak pada ketebalan dan perincian data, tapi terletak pada professionalism dan kekreatifan kita sendiri, bagaimana kita nak hasilkan resume (read : bagaimana kita nak promote/mempersembahkan diri secara bertulis ) yang outstanding. like emoticon
resume atau CV tak ada format tetap. atas kita macam mana nak hasilkannya..
1) ada yang ciplak resume orang lain - minta softcopy resume orang lain then just tukar maklumat peribadi.
2) ada yang download template resume dari internet atau mana-mana open sharing websites - guna template resume yang dicipta orang lain di internet.
3) dan ada yang usaha type sendiri resume nya - type ayat sendiri, insert shape and font secara manual.
bagi saya, kita nak mohon kerja so biar kita mulakan dengan cara yang betul, elak dari ciplak hak cipta orang lain, "hak cipta" di sini, maksud saya, jangan guna cara number 1. cara saya, saya hasilkan resume dengan cara download FREE/OPEN resume template dari hloom.com then saya edit resume saya guna microsoft paint sahaja. Isi/ kandungan resume, saya try create sendiri (saya ada jumpa cikgu bahasa inggeris, cikgu bahasa melayu dan beberapa orang berpengalaman menghasilkan resume untuk mendapatkan gambaran) . kat bawah ni saya kongsikan link untuk download resume. just click-click and download mana yang berkenan di hati. heart emoticon
yang gambar atas tu adalah resume saya. 'Professional Resume' nama nya.. selalunya kita tengok resume just black and white saja kan? grin emoticon ha so apakata kali ni, seiring dengan zaman teknologi, kita create resume yg layout nya ceria macam resume saya ni. temuduga untuk jabatan kerajaan boleh ja resume macam ni. Tapi kena berani present. sebab first time temuduga nurse under kementerian kesihatan malaysia, penemuduga cakap 'wahh, you punya resume pelik' tapi dia minta simpan sebab dia kata dinamic. smile emoticon ini tips dari saya, anda berani? saya cabar... cubalah ! tapi risiko tanggung sendiri colonthree emoticon kiki emoticon hehe.. no lah. trust me.. it is worth. I did it. 

No comments:

Post a Comment