Thursday 15 January 2015

hehe :)

emm, ada jugak 3,4 orang sahabat tanya2, 'nis, hang Islamic stream kan, awat jarang gila post-post atau bagi respon kalau ada isu semasa apa-apa?', haritu masa usrah pun, adik-adik usrah tanya benda sama gak, 'kenapa kaknis bla bla bla... ' ^^'

ni syg, ceq nak habaq, sebenarnya cmni tau, semakin ampa belajar mendalam tentang agama ni, ampa akan ada rasa cm takut nak bagi pendapat sendiri atau berkongsi ilmu. bukan sebab pengecut, bukan sebab kedekut, tapi benda melibatkan akidah dan syarak ni bukan boleh buat main. kita belajaq tak habis lagi, contoh la.. isu transgender. senang cakap, isu tu berkait 3 bidang (more or less) , syariah - law - psychology. ada argument dia, dan ada kod-kod undang-undang di situ. aku pun tak berani jelas lagi isu tu, dan aku dalam bidang syariah, bukan law. jadi aku tak boleh nak memandai-mandai komen apa-apa. andai aku ada double degree first class, tu lain cerita :)

isu cadbury.. hai yang tu lagi susah.. siap dengan kajian sains, chemical so on. so I wanna zip my mouth. isu baru-baru ni video seorang muslimah hat beri kenyataan seumpama pegangan jabariah tu, hok tu lagi la aku tak berani nak komen. hahaha. sbb mungkin dia main cakap je, dia x belajar benda tu, entah2 jabariah pun dia tak tahu. :) husnuzhon la... apa yg aku boleh cakap, Allah... kalau rasa diri sendiri pun tak betul lagi, kita seimbangkan dulu apa yg patut, kita belajar dulu apa yg patut, nanti bila dah ada keyakinan mantap, haa time tu baru kita bertindak.

aku duk tengok sekarang ni, ramai hat jenih duk taqlid dan talfid.. bahaya sebenarnya. emmm, entah la. May Allah guide us towards success fiddunyaa wal aakhirah.

*peace yaw* hm, sedih. malu. :) #kpop


No comments:

Post a Comment